Podczas sesji Rady Powiatu Inowrocławskiego przewodniczący Marek Knop poinformował o planach rozbiórki kolejki linowej transportującej kruszywo z Piechcina do Janikowa. Wypowiedź padła w czasie dyskusji dotyczącej przyszłości zakładów sodowych.
– Za chwilę Lafarge straci największego, w zasadzie jedynego odbiorcę kamienia wapiennego. Zabytkowa kolejka też została zgłoszona do rozbiórki. Nie chcę tutaj podgrzewać atmosfery – powiedział przewodniczący Knop.
Kolej linowa Janikowo – Piechcin to przemysłowa, nizinna kolej linowa funkcjonująca na Kujawach. Powstała w 1960 roku i obsługuje transport wapiennego kruszywa z kamieniołomu w Piechcinie do zakładów produkcji sody w Janikowie. W przeszłości surowiec dostarczano nią także do zakładów sodowych w Mątwach. Operatorem kolejki jest Soda Polska Ciech.
Jest to bezzałogowa kolej towarowa w układzie dwulinowym. Jedna lina pełni funkcję nośną, stanowiąc tor dla kół wagoników, druga natomiast jest liną pociągową, odpowiadającą za ruch pojazdów.
Trasa kolejki liczy 7,18 km i biegnie przez tereny rolnicze oraz nad drogami: Pakość – Radłowo, Pakość – Krzekotowo, DW255 (Pakość – Jankowo, Pakość – Janikowo) oraz nad Jeziorem Pakoskim. System składa się ze 164 wagoników poruszających się z prędkością 2,3 m/s. Napęd zapewnia silnik elektryczny o mocy 75 kW.
[ZT]10525[/ZT]
[ZT]10521[/ZT]
[ZT]10520[/ZT]
[ZT]10515[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz