Zamknij

Koniec kolejki linowej Piechcin – Janikowo?

07:42, 09.03.2025 Aktualizacja: 07:43, 09.03.2025
Skomentuj

Podczas sesji Rady Powiatu Inowrocławskiego przewodniczący Marek Knop poinformował o planach rozbiórki kolejki linowej transportującej kruszywo z Piechcina do Janikowa. Wypowiedź padła w czasie dyskusji dotyczącej przyszłości zakładów sodowych.

– Za chwilę Lafarge straci największego, w zasadzie jedynego odbiorcę kamienia wapiennego. Zabytkowa kolejka też została zgłoszona do rozbiórki. Nie chcę tutaj podgrzewać atmosfery – powiedział przewodniczący Knop.

Kolej linowa Janikowo – Piechcin to przemysłowa, nizinna kolej linowa funkcjonująca na Kujawach. Powstała w 1960 roku i obsługuje transport wapiennego kruszywa z kamieniołomu w Piechcinie do zakładów produkcji sody w Janikowie. W przeszłości surowiec dostarczano nią także do zakładów sodowych w Mątwach. Operatorem kolejki jest Soda Polska Ciech.

Jest to bezzałogowa kolej towarowa w układzie dwulinowym. Jedna lina pełni funkcję nośną, stanowiąc tor dla kół wagoników, druga natomiast jest liną pociągową, odpowiadającą za ruch pojazdów.

Trasa kolejki liczy 7,18 km i biegnie przez tereny rolnicze oraz nad drogami: Pakość – Radłowo, Pakość – Krzekotowo, DW255 (Pakość – Jankowo, Pakość – Janikowo) oraz nad Jeziorem Pakoskim. System składa się ze 164 wagoników poruszających się z prędkością 2,3 m/s. Napęd zapewnia silnik elektryczny o mocy 75 kW.

[ZT]10525[/ZT]

[ZT]10521[/ZT]

[ZT]10520[/ZT]

[ZT]10515[/ZT]

(RJ)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz