Zamknij

Najważniejsze cechy dobrych pracowników - na co zwracać uwagę?

art. sponsorowany + 12:13, 02.03.2023 Aktualizacja: 12:14, 02.03.2023

Pracodawca, który szuka nowych pracowników, powinien stworzyć profil pożądanego kandydata. Po wypisaniu sobie kluczowych na danym stanowisku cech, warto podzielić je na te niezbędne oraz mile widziane. Pomocna przy tym zadaniu będzie lista najważniejszych cech dobrych pracowników.

Spis treści:

  • Po co tworzyć profil wymarzonego pracownika?
  • Jakie są najbardziej poszukiwane cechy pracowników? 
  • Jakie cechy będą kształtowały rynek pracy przyszłości?
  • Podsumowanie 

Obok umiejętności i wiedzy, kluczową rolę odgrywają również tzw. umiejętności miękkie, określające m.in. jak kandydat funkcjonuje w grupie.  Ponad połowa pracodawców przyznaje, że to od nich często zależy wybór kandydata na dane stanowisko. Niejednokrotnie to od nich zależy sukces pracownika na danym stanowisku, ponieważ wpływają na organizację pracy i relacje ze współpracownikami czy przełożonymi. 

Po co tworzyć profil wymarzonego pracownika?

Na kompetencje pracownika składają się zarówno jego kwalifikacje, jak i osobowość. Coraz większe znaczenie na rynku pracy mają tak zwane umiejętności miękkie, czyli te nakierowane na budowanie relacji i organizację pracy. Te umiejętności społeczne dla wielu pracodawców są już ważniejsze niż ukończone kursy czy posiadane dyplomy. W badaniu przeprowadzonym przez LinkedIn w 2018 r. 57% pracodawców przyznało, że szukając nowego pracownika, zwraca większą uwagę na kompetencje miękkie niż twarde.    
Często to od nich zależy, jak długo dany pracownik zostanie w firmie, ponieważ przekładają się one bezpośrednio na relacje z przełożonymi, integrację z zespołem i motywację do pracy. 
Stworzenie listy zalet, które Twoi pracownicy powinni posiadać, pomoże Ci na rozmowie kwalifikacyjnej zidentyfikować kandydata, który ma szansę pozostać w firmie na dłużej, a tym samym zaoszczędzi Ci stresu, czasu i pieniędzy związanych z powtórną rekrutacją. Sprawdź, jak dodać bezpłatne ogłoszenie o pracę i znaleźć wykwalifikowanego pracownika.

Jakie są najbardziej poszukiwane cechy pracowników? 

Kompetencje pracownika muszą być przede wszystkim dopasowane do stanowiska, jakie ma zajmować, kultury firmy oraz dynamiki zespołu. Czy są to zatem cechy uniwersalne, które każdy dobry pracownik powinien posiadać?
Ankiety, badające najbardziej poszukiwane przez pracodawców cechy, znacznie się różnią w proponowanych odpowiedziach. 
Najczęściej powtarzają się jednak następujące kompetencje: 
Cechy nastawione na organizację pracy:

  • umiejętne zarządzanie czasem,
  • wywiązywanie się ze zobowiązań,
  • pracowitość,
  • samodzielność.

Cechy związane z funkcjonowaniem w zespole:

  • komunikatywność i inteligencja emocjonalna,
  • zdolności przywódcze, 
  • umiejętność porozumienia się w międzynarodowej, interkulturalnej grupie.

Cechy wpływające na sposób wykonywania swoich obowiązków:

  • rozwiązywanie problemów, 
  • analizowanie danych i wyciąganie wniosków, 
  • umiejętność radzenia sobie ze stresem,
  • otwartość na zmiany i elastyczność,
  • decyzyjność,
  • kreatywność.

Cechy, budujące kulturę w firmie: 

  • uczciwość i słowność, 
  • zaangażowanie i motywacja do pracy,
  • punktualność, 
  • lojalność, 
  • niezawodność i traktowanie pracy jako priorytet, 
  • pozytywne nastawienie,
  • dbałość o szczegóły, 
  • cierpliwość,
  • kierowanie się nienaganną etyką zawodową, 
  • odpowiedzialność, 
  • ambicja i pragnienie rozwoju. 

Więcej profesjonalnych wskazówek na to, jak skutecznie zarządzać zespołem i znaleźć najodpowiedniejszego kandydata na poszukiwane stanowisko znajdziesz na porady dla pracodawców.

Jakie cechy będą kształtowały rynek pracy przyszłości?

Z przeprowadzonego w 2020 r. raportu World Economic Forum „The Future of Jobs” wynika, że w najbliższej przyszłości dla rozwoju polskich firm najważniejsze będą:

  • kreatywność i inicjatywa,
  • chęć do nauki,  
  • elastyczność, odporność na stres,  
  • rozwiązywanie skomplikowanych problemów,
  • innowacja i krytyczne myślenie.

Trendy pokazują, że im większą część pracy przejmują roboty, tym bardziej w cenie są cechy typowo ludzkie, wpływające na tworzenie więzi, jak komunikatywność oraz kreatywność.

Podsumowanie

Coraz częściej o sukcesie rekrutacji decydują umiejętności miękkie, czyli kompetencje interpersonalne, oraz te związane z tym, jak kandydat wykonuje swoje zadania. Pracodawcy szukają osób komunikatywnych, o naturalnych zdolnościach przywódczych, otwartych na zmiany oraz wykazujących się nienaganną etyką pracy. Cechy te wpływają nie tylko na atmosferę w pracy, ale i efektywność oraz to, jak długo dana osoba pozostanie w firmie. 
 

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop