Pracodawca, który szuka nowych pracowników, powinien stworzyć profil pożądanego kandydata. Po wypisaniu sobie kluczowych na danym stanowisku cech, warto podzielić je na te niezbędne oraz mile widziane. Pomocna przy tym zadaniu będzie lista najważniejszych cech dobrych pracowników.
Spis treści:
Obok umiejętności i wiedzy, kluczową rolę odgrywają również tzw. umiejętności miękkie, określające m.in. jak kandydat funkcjonuje w grupie. Ponad połowa pracodawców przyznaje, że to od nich często zależy wybór kandydata na dane stanowisko. Niejednokrotnie to od nich zależy sukces pracownika na danym stanowisku, ponieważ wpływają na organizację pracy i relacje ze współpracownikami czy przełożonymi.
Na kompetencje pracownika składają się zarówno jego kwalifikacje, jak i osobowość. Coraz większe znaczenie na rynku pracy mają tak zwane umiejętności miękkie, czyli te nakierowane na budowanie relacji i organizację pracy. Te umiejętności społeczne dla wielu pracodawców są już ważniejsze niż ukończone kursy czy posiadane dyplomy. W badaniu przeprowadzonym przez LinkedIn w 2018 r. 57% pracodawców przyznało, że szukając nowego pracownika, zwraca większą uwagę na kompetencje miękkie niż twarde.
Często to od nich zależy, jak długo dany pracownik zostanie w firmie, ponieważ przekładają się one bezpośrednio na relacje z przełożonymi, integrację z zespołem i motywację do pracy.
Stworzenie listy zalet, które Twoi pracownicy powinni posiadać, pomoże Ci na rozmowie kwalifikacyjnej zidentyfikować kandydata, który ma szansę pozostać w firmie na dłużej, a tym samym zaoszczędzi Ci stresu, czasu i pieniędzy związanych z powtórną rekrutacją. Sprawdź, jak dodać bezpłatne ogłoszenie o pracę i znaleźć wykwalifikowanego pracownika.
Kompetencje pracownika muszą być przede wszystkim dopasowane do stanowiska, jakie ma zajmować, kultury firmy oraz dynamiki zespołu. Czy są to zatem cechy uniwersalne, które każdy dobry pracownik powinien posiadać?
Ankiety, badające najbardziej poszukiwane przez pracodawców cechy, znacznie się różnią w proponowanych odpowiedziach.
Najczęściej powtarzają się jednak następujące kompetencje:
Cechy nastawione na organizację pracy:
Cechy związane z funkcjonowaniem w zespole:
Cechy wpływające na sposób wykonywania swoich obowiązków:
Cechy, budujące kulturę w firmie:
Więcej profesjonalnych wskazówek na to, jak skutecznie zarządzać zespołem i znaleźć najodpowiedniejszego kandydata na poszukiwane stanowisko znajdziesz na porady dla pracodawców.
Z przeprowadzonego w 2020 r. raportu World Economic Forum „The Future of Jobs” wynika, że w najbliższej przyszłości dla rozwoju polskich firm najważniejsze będą:
Trendy pokazują, że im większą część pracy przejmują roboty, tym bardziej w cenie są cechy typowo ludzkie, wpływające na tworzenie więzi, jak komunikatywność oraz kreatywność.
Coraz częściej o sukcesie rekrutacji decydują umiejętności miękkie, czyli kompetencje interpersonalne, oraz te związane z tym, jak kandydat wykonuje swoje zadania. Pracodawcy szukają osób komunikatywnych, o naturalnych zdolnościach przywódczych, otwartych na zmiany oraz wykazujących się nienaganną etyką pracy. Cechy te wpływają nie tylko na atmosferę w pracy, ale i efektywność oraz to, jak długo dana osoba pozostanie w firmie.