Zamknij

Ile spać żeby się wyspać?

12:51, 27.03.2020 | materiały partnera

Sen jest niezwykle istotny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Regeneruje umysł i ciało po całym dniu aktywności i zapewnia niezbędny odpoczynek. Prawidłowy rytm dnia i wieczorne rytuały pozwalają na szybszą regenerację i pobudkę z nową dawką energii na kolejny dzień. Jak wiec sprawić, by sen dawał odpoczynek i witalność o poranku?

Czym są fazy snu?

Często przyjmuje się regułę, że aby się wyspać, należy iść wcześniej spać. Nic bardziej mylnego. To nie długość snu decyduje o tym, czy się wysypiamy, a nasze wieczorne przyzwyczajenia i rytuały. Złe nawyki wpływają negatywnie na organizm zaburzając jego prace również w nocy, podczas odpoczynku. Istotną rolę odgrywają fazy snu. NREM i REM, kiedy pojawiają się marzenia senne muszą współistnieć i łagodnie przechodzić jedna w drugą. Cykle powtarzają się w ciągu nocy kilkukrotnie, a na ich unormowanie ma wpływ regularny rytm dnia i nocy. Dlatego wskazane jest, by zasypiać i wstawać codziennie o tej samej porze. Dzięki temu organizm ma uregulowany zegar biologiczny i fazy snu mogą spełnić swoją funkcję.

Podczas fazy NREM rozluźniają się mięśnie, odnawiają komórki, regeneruje się układ odpornościowy, wątroba i wydzielają się istotne hormony. Faza REM z kolei odpowiedzialna jest za regenerację układu nerwowego. Jeśli w organizmie brakuje melatoniny i problemy ze snem stają się codziennością, warto zasięgnąć opinii lekarza. Ważne są również czynności, które wykonujemy bezpośrednio przed zaśnięciem. Kolacja powinna być lekkostrawna i na 3 godziny przed planowanym położeniem się do łóżka.

Produkty bogate w tłuszcze i cukier należy zdecydowanie odstawić. Pełny żołądek zacznie pracować intensywniej właśnie przed zaśnięciem, co utrudni proces zasypiania. Aby łatwiej zasypiać należy również zrezygnować z laptopa i komórki w łóżku. Urządzenia emitują bowiem światło, które przesyła do mózgu informację, że jest świt i należy wstać. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest książka. Badania nad efektywnym snem wykazały, że zdecydowanie lepiej śpi się w pomieszczeniu o temperaturze pomiędzy 17 a 22 stopnie Celcjusza. Dzięki temu organizm szybciej się regeneruje i rano jesteśmy bardziej rześcy. Dlatego należy często wietrzyć sypialnie, by nie dopuścić do przegrzania.

Jaka pościel to gwarancja dobrego snu?

Przyjmuje się, że optymalny czas snu to 8 godzin. Jeśli tylko zapewnimy sobie odpowiedni komfort snu to jego długość skrócona nawet o 2 godziny, ma szanse, by organizm wypoczął. Nie bez znaczenia jest tutaj również pościel - https://posciel.to/. Wygodne poduszki i kołdra to obowiązkowe wyposażenie każdej sypialni. Aby zapewnić sobie należyty komfort, pościel, a w szczególności kołdra powinna być dostosowana do pory roku. Należy zwrócić na to uwagę przy zakupie. Wypracowanie codziennych rytuałów oraz wykluczenie czynników utrudniających zasypianie sprawią, że sypialnia stanie się miejscem regenerującym nasze siły witalne. Polepszy się koncentracja, odporność, samopoczucie. Efektywny wypoczynek sprawi, że będziemy optymistycznie patrzeć na świat. Poranna pobudka nie będzie już budzić w nas negatywnych emocji.

(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop