Trasa kolejki przebiega przez tereny trzech gmin:
Barcin, Pakość i Janikowo. Została wybudowana w 1960 roku przez firmę Mostostal lecz montaż był nadzorowany przez inżynierów z Austrii. Po stalowych linach poruszają się 164 wagoniki, które transportują kruszywo wapienne z kamieniołomu w Wapiennie do Zakładów Sodowych w Janikowie. Linia ma długość 7 km i 180 metrów.
Wózki są poruszane przez 2 liny, jedna z nich jest tzw. „torem” dla kół wózków, druga zaś jest linią pociągową. Szlak linii został malowniczo wkomponowany w teren, przechodzi nad łąkami, polami, przecina także drogi asfaltowe i gruntowe.
Najpiękniejszym miejscem z którego można obserwować ruch wagoników jest wysoki brzeg jeziora pakoskiego w Jankowie, gdzie widać jak wózki przejeżdżają wysoko nad taflą jeziora. Całość napędzana jest przez silnik elektryczny, zaś średnia prędkość wagoników toczonych po linie to ok. 2 m/s. Jeszcze pod koniec lat 60, XX wieku opisywana kolej napowietrzna była dłuższa niż obecnie, a stacja w Janikowie nie była końcową lecz jedynie odgałęzieniem. Od Janikowa biegła dalej nad torami Inowrocław –Poznań, nad Jeziorem Piotrkowickim i w pobliżu wsi Krusza Podlotowa, kończąc swój bieg w granicach zakładu Soda Mątwy. Niestety ten odcinek zlikwidowano z przyczyn technicznych i ekonomicznych.
Mijające dwudziestopięciolecie przyniosło likwidację ostatnich tego typu systemów do przewożenia materiałów sypkich. W 1996 roku skasowano 10-kilometrową kolej linową cementowni Saturn w Wojtkowicach, podobnie jak i samą cementownię.
W 2005 roku podobny los spotkał trzykilometrową kolej kamieniołomu bazaltu „Księgniki” w Zarębie koło Lubania. Między 1998 a 2000 rokiem zlikwidowano kolej kopalni bazaltu w Rębiszowie. Zatem w naszych stronach mamy ewenement na skalę, można rzec Europejską!
[POGODA]1607362075930[/POGODA]
[PORADA]
[ZT]800[/ZT]
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz